Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

torsdag 15 oktober 2020

Polis

 Ett litet stycke ur ett manus jag skriver:

Marianne fick syn på Gösta som haltande halvsprang mot henne.

”Vad hände?!” ropade han.

”Holger, den gubbfan skrämde hästen!”

Gösta pekade uppåt backen.

”Där uppe!”

Marianne sprang som hon aldrig sprungit förr. Där var Antigo! Löddrig och gnäggande stod han med en fullständigt förstörd vagn intill. Hon lyfte och kollade noggrant varje ben. Inget konstigt, inget var brutet. Mot alla odds hade han klarat sig fysiskt. Med gemensamma krafter lyfte de bort kärran.

”Tar du Antigo? Kommer sen.”

Hon rusade tillbaka ner för backen, kastade sig uppför trappan och slängde upp ytterdörren.

”Holger!” skrek hon rakt ut och fortsatte in i köket. Där satt han vid köksbordet med uppspärrade ögon och surmulen min.

”Ut!” hojtade han. ”Du … du ut!”

Marianne slog näven i bordet. Hårt. Det gjorde ont. Hon la märke till att han hajade till. Utan att tänka slog hon honom med handflatan över kinden.

”Jag ringer polisen!” sa Holger och höll handen mot det illande röda som flammat upp i ansiktet.

”Gör du det”, sa hon, vände sig om och marscherade ut. ”Annars gör jag det.”



10 kommentarer:

  1. ja, jägarns vilket riv det var i den här scenen. Bra Ethel!!

    SvaraRadera
  2. Slag och ord och inga visor. Ska du börja konkurrera med Nesser tro. Idag passade det bra. Taskigt väder. Paus i städandet. Då njöt jag av Kim Novak som aldrig badade i G..." Den håller än. Där finns mycket att diskutera. Samtidigt är det en del som inte följer boken. Inte ofta där jag är förtjust i både film och bok.
    Ha det gött.

    SvaraRadera
  3. Nehej ☺ ... men jag är med i en grupp som skriver spänningsroman, ingen gemensam, men vi samarbetar och har möten och föreläsningar. Skriver om en grannfejd som slutar med dråp/mord.

    Nej håller med dig, oftast är boken bättre, när jag får tolka och föreställa mig miljöer etc på mitt sätt.

    Ha det gött du också!

    SvaraRadera
  4. Mer drag än vanligt!!! Härligt!

    SvaraRadera