Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

fredag 17 april 2020

Duka under


Han sa att jag hade två val. Antingen brottas med (eller var det mot?) ett lejon eller kasta mig utför forsen.

”Det finns vissa som har valt forsen. De har trott att det var deras bästa chans. Men det kan jag berätta för dig att de har dukat under, varenda en”, sa han och satte tummarna innanför det breda läderbältet.

Trots min belägenhet la jag märke till hans axelparti, kunde inte låta bli att betrakta hur välformat det var. Hans smala höfter som avtecknades under de tunna minimala benkläderna. Jag hade alltid beundrat honom på avstånd. Med en slags märklig häpenhet gick det upp för mig att det antagligen var sista gången jag kunde njuta av hans uppenbarelse.

”Mot lejonet har du en chans om du är smidig och snabb nog.”

Omkring mig hördes mummel av röster. Jag stod mitt i en ring av människor. Människor som jag kände. Som kände mig. De stirrade på mig. Det var som om vi aldrig tidigare setts. Neutrala miner eller i några ansikten läste jag glädje, skadeglädje snarare. Det kunde inte vara sant. Fast jag visste. Jag hade alltid haft svårt för att underordna mig. Nu var det för sent att ändra sig. Jag hade gått för långt i min iver att bestämma själv.

”Trots allt väljer jag forsen”, sa jag och en våg av fruktan sköljde genom kroppen. Vad hade jag nyss sagt? Mitt öde var beseglat.



10 kommentarer:

  1. Vilket val! Som att tvingas välja sin egen död. Nu vill man ju veta hur det går för huvudpersonen och bakgrunden till hela spektaklet. Blir det mer?

    SvaraRadera
  2. Har inte följt med så det är lite svårt att hänga med :-) Fast att välja forsen lät väldigt sorgset / kram

    SvaraRadera
  3. Vasst skrivet om att dö eller dö / Kalle Byx

    SvaraRadera
  4. Ojdå! Det blev man inte avundsjuk på...

    SvaraRadera
  5. Nej det var ett omöjligt val ☺. TAck alla! Kul att se dig här igen Birgitta!

    SvaraRadera
  6. Pest eller kolera helt enkelt...

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
  7. Att man ska behöva välja vilket slut det ska bli? Alla dessa val.. Bra skrivet!

    SvaraRadera