Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 6 november 2019

Regel


Ella började gnälla. Erik måste ge henne det, att det tog ganska lång tid. Om han hade varit i hennes ställe hade han blivit galen. Mycket tidigare. För det var vad hon blev. Sinnesrubbad. Vid det här laget hade han tjänat multum på sin serie om kommissarie Norton och hans strapatser i London. Han var väldigt medveten om en sak. De var gifta.

”Vill du skiljas? Skilj dig i så fall inte bara från mig”, sa hon. ”Utan en stor del av pengarna du tjänat på dina infantila deckare.”

Hur dum var han när han inte från början föreslagit att han ville skriva äktenskapsförord? Nu hade hon lagen på sin sida. Hälften var hennes. Utan pardon. Innerst inne tvivlade han nog på att han någonsin skulle få några böcker publicerade. Så blev det succé.

Till slut blev hon allvarligt sjuk. Påstod att det var hans fel. Att hon mådde dåligt av att han var en så bedrövlig man att bo ihop med. De ständigt återkommande depressionerna hon lidit av gjorde att kroppen blev svag. Hon blev diagnosticerad med lungcancer. Det var absolut inte av alla cigaretter hon rökt i sitt liv. Nej, det var enbart hans fel. I det här läget började tanken gro. Planen började ta form.



7 kommentarer:

  1. Ja, ibland får man tänka lite innan man gifter sig.....

    SvaraRadera
  2. Det gäller som sagt att tänka efter...

    SvaraRadera
  3. Lätt att skylla från sig. Svårare att ta ansvar för egna handlingar tänker jag.

    SvaraRadera
  4. Pengar... släpp dem och spring, tänker jag... ugg... inte värt det med tanke på vad vi läsare vet. Ska bli spännande att läsa vidare!

    SvaraRadera