Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 29 oktober 2019

I augusti

Forts:


Av chocken bet jag mig i underläppen. Det snärtade till som om någon gett mig ett slag med en läderrem över munnen.

”Jävla skit!” skrek jag.
”Vad i helvete?!” Sate spottade ut orden. ”Lugna ner dig.”
”Jag bet mig i läppen. Det gjorde så satans ont”, sa jag gnälligt.

Sate gav upp ett skallande skratt.

”Satans ont, så passande.”
”Snälla ni”, viskade jag.
”Ni? Vi är väl du med varandra? Slut med skitsnacket. Till väsentligheter. Du vet mycket väl vad du gjorde.”
”Gjorde?” sa jag och svepte med tungan över det som sved.
”I augusti för två år sen.”

Jag drog efter andan. Hur kunde han veta?

”Den tidpunkt då din historia börjar, eller hur? Öppna ett nytt worddokument.”

Jag gjorde som han sa.

”Och nu?” sa jag beredd med händerna lätt liggande över tangentbordet. Jag betraktade hur fingrarna skälvde.
”Du ska börja med att ge dokumentet ett namn.”
”Till vad?” frågade jag och såg på honom över datorskärmen.
”Döden gästar Havstenssund.”



6 kommentarer: