Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 23 april 2019

Fukten


Jag  kliver in i regnskogen. Fuktig het atmosfär slår andan ur mig. Jag frustar som en flodhäst. Under ryggsäcken ringlar kliande svett ner över ryggen. Det klibbar över hela kroppen. För varje steg hör jag svettklafset i kängorna. Doften är intensiv. En blandning av jord, blöta och exkrementer. Vinden helt frånvarande. En ljudmatta av drillande fåglar och skrikande apor. Jag tittar uppåt, minimala flikar av blå himmel. För övrigt enbart kompakt bladverk.

"Kom", sa guiden och vinkade med hela armen. "Följ mig."

Mitt förnuft vill dra mig bort från djungeln. Men jag gör som han säger. Jag trotsar min osäkerhet.




















Foto från https://pixabay.com/sv/


5 kommentarer:

  1. Det sägs vara nyttigt för kropp och själ att trotsa sin osäkerhet och prova ny terräng. Men dit hade du aldrig fått mig. Det jobbiga och negativa svettandet hade vunnit över det spännande. Men om jag fått sitta i en säker terrängjeep och se the Big Five så...
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  2. Det kan nog vara nyttigt att trotsa sin osäkerhet och våga utmana sig. Vissa tillfällen får man helt enkelt inte missa.

    Ha en härlig tisdag!

    SvaraRadera
  3. Jahaja, där känns det som om det kan dyka upp vad som helst....

    SvaraRadera
  4. Svettklafs och ljudmatta, jag gillar det verkligen:)

    SvaraRadera
  5. Tack Bosse, Znogge, Pia och Louise!
    Önskar er en bra onsdag!

    SvaraRadera