Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 12 mars 2018

Vanlig


Anna fick en röd cykel i present. Tidigt på morgonen ropade mamma på henne. Först låtsades hon sova. Hon blundade och hörde hur mamma kom fram till sängen.

"Anna, vakna", sa hon lite tyst och strök henne lätt över kinden.
"Vad är det mamma?" sa hon med trött röst som om hon precis vaknat.

Lite fundersam var hon. Varför kom inte pappa och mamma in med en bricka till hennes säng? Som de alltid gjorde, med tända ljus och stora paket i famnen. Samtidigt sjunga födelsedagssången så där falskt som hon gillade så mycket. Mamma högt i falsett och pappa brummande lågt ner. Men det här var ingen vanlig födelsedag.

"Du fyller ju år idag."
"Men mamma."
"Vad då?"
"Var är brickan med choklad och var är pappa?"
"Kom upp får du se."

I bara nattlinnet gick hon ut i köket. Golvet var iskallt mot hennes nakna fötter. Hon fick syn på pappa. Han stod bakom det största paket hon någonsin sett. Han syntes knappt fast pappa var jättelång. Vilket stort paket. Säkert det största som fanns i hela världen.

"Grattis min Anna", sa pappa och nu började de äntligen sjunga.

Men tungan utanför munnen klippte Anna sönder alla snören som satt kors och tvärs. Till slut kunde hon dra bort det tjocka papperet. Det var en röd cykel.



7 kommentarer:

  1. Mycket fint berättat. Gillar framför allt "Med tungan..."

    SvaraRadera
  2. När jag var 10 fick jag en radio, som inte var inslagen...jag kunde inte dölja min besvikelse...o radion lämnades tillbaka till affären...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen det var tråkigt. Inget man någonsin glömmer.

      Radera