Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 18 mars 2015

Saxen


Dörren slogs upp och en kvinna bokstavligen kastade sig in i rummet. Hennes kortklippta hår var mattsvart, säkert färgat hann jag tänka och hårtestar stod rakt ut från skallen. Hon fick syn på mig, tog några långa steg och ställde sig framför mig, flåsande. Hennes hals var rödflammig.  
”Jag måste ha en sax”, sa hon.
Förvirringen spred sig genom min lekamen. Jag lade ihop veckotidningen jag höll på att läsa och placerade den på soffbordet. Hon avbröt mig mitt i läsandet, men det spelade ingen roll. Novellen om en kvinna som överraskade sin man med en annan i deras gemensamma dubbelsäng var alltför klassisk. Ointressant. Oengagerande.
”Sax?”
”Sax”, upprepade hon.
”Men jag har ingen sax.”
Jag såg upp mot henne. Hon vände snabbt huvudet mot dörren, svängde sen tillbaka. Hon andades tungt med öppen mun. Jag såg hennes två stora framtänder, gråaktiga och med ett litet luftigt mellanrum.
”Har du ingen i den?”, sa hon och nickade mot min röda handväska.
”Jag går inte runt med saxar i väskan. Vad ska du med den till?”
Jag slängde en blick på den äldre man som satt på en brun pinnstol i inre delen av rummet. Stolens främre ben höll han lättade från golvet. De svävade en decimeter upp i luften, medan han lutade ryggen tungt mot väggen. Han stirrade med oseende blick på mig.
”Inget.”
Jag tittade på kvinnan igen.
”Inget? Men varför frågar du inte i mottagningsdisken? De har nog säkert en du kan låna”, sa jag i en doserande ton.
Jag tog tag i tidningen jag nyss läst i och slog upp en sida på måfå. Nu kände jag att jag ville avsluta samtalet. Kvinnan verkade konstig. Minst sagt.

 

7 kommentarer:

  1. Man ska akta sig för människor med saxar och plastpåsar har jag hört...

    SvaraRadera
  2. Intressant, jag blir nyfiken.

    SvaraRadera
  3. Intressant text. Jag tänker mig att de befinner sig på någon slags ålderdomshem.

    SvaraRadera
  4. Jag tror dom var i ett väntrum på en vårdcentral eller akutpsyk :-)

    SvaraRadera
  5. Jag tror dom var i ett väntrum på en vårdcentral eller akutpsyk :-)

    SvaraRadera
  6. så absurt... frågar efter en sax o personen bara....tar det lugnt...

    SvaraRadera